Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Zoeken in de voorwerpencollectie

beacon
12  voorwerpen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-0859 Beeld,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Deels geglazuurd roodbruin Bizen-aardewerk beeldje van een Shishi (wachtersleeuw). Op de manen en de rug sporen van een goudkleurige versiering.
Techniek:
afgietsel
Hoogte:
94
Breedte:
105
Diepte:
70
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-0867 Beeld,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Blanc de Chine beeldje van een liggende koe met daarop een zittend persoon met hoed. Waterdruppelaar.
Techniek:
afgietsel
Diameter:
75
Hoogte:
54
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-0868 Beeld,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Beeldje van een leeuw op een bladvormige voet in groen, bruin en geel. Ook wel bekend als boedhistische leeuw of Fo-hond. Aan de rechter voorpoot staat een jonge hond.
Techniek:
afgietsel
Diameter:
77
Hoogte:
95
Standring:
40
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-0877 Beeld,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Blauw geglazuurd beeldje van een hond met zijn voorpoten en kop op een rotsblok?
Techniek:
afgietsel
Diameter:
72
Hoogte:
40
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2389 Beeld,
Periode:
18e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Beeld van de godin Guanyin, staand op een rots, de armen losjes voor haar lichaam, het gewaad wapperend om haar heen. Het haar opgestoken, een sieraad om de hals. De handen zitten los in de mouwen. Op de schouder het rechthoekige ‘fisherman’ zegelmerk. Bedekt met een ivoor-kleurige glazuur. Zware scherf met een bakbarst aan de onderkant. Voorzien van een Chinees gesneden houten voetstuk.
De traditie die de ovens in Dehua hebben in de produktie van drie-dimensionale figuren wordt misschien wel het best geillustreerd door de vele verschillende beelden van Guanyin, de Boeddhistische godin der barmhartigheid en genade. Vroege stukken dateren uit het midden van de 17e eeuw, maar ook nu nog worden schitterende Guanyin beelden gemaakt met dezelfde vormentaal. Het dateren is moeilijk, aangezien er weinig documentatie is voor een chronologie. Noch de zware scherf, noch de ivoorkleur zijn elementen die daarvoor bepalend zijn. Het gezicht van dit exemplaar is fijn gedetailleerd, wat bij vroege stukken minder vaak het geval is. Voorlopig wordt door mij Donnelly's datering gevolgd, die het fisherman's merk in de tweede helft van de 18e eeuw dateert, maar niet vergeten mag worden dat in de tweede helft van de 19e eeuw een sterke opleving plaats vond in de productie van blanc de chine figuren. Ook het fisherman's merk werd toen veelvuldig gebruikt.
Tekst engels:
Figure of the goddess Guanyin, standing on a rock, her arms hanging loosely in front of her body, her gown fluttering around her. Her hair arranged in a topknot, a necklace around her neck. Her sleeves hang loosely from her wrists. On her shoulder a square 'fisherman' seal. Covered with an ivory-coloured glaze. Heavily potted with a firing-crack in the base. Provided with a Chinese carved wooden base.
The tradition in the Dehua kilns of producing three-dimensional figures is perhaps best illustrated by the many different figures of Guanyin, the Buddhist goddess of charity and mercy. Early pieces date from the mid-17th century, and beautiful figures of Guanyin are made to this day in the same style. The lack of documentation makes them difficult to date and neither the heavily potted body nor the ivory colour are determining factors. The face of this piece is finely detailed, something less common on earlier pieces. At present, I am using Donnelly's dating, which places the fisherman's mark in the second half of the 18th century. It should be remembered, however, that the production of blanc de chine figures increased dramatically in the second half of the 19th century. Moreover, the fisherman's mark was also popular at that time.
Datering:
1650-1700
Techniek:
afgietsel
Diameter:
133
Hoogte:
370
Standring:
133
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2391 Beeld,
Periode:
18e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Porceleinen beeld van een persoon, een chinese vrouw met waaier, naast een standaard, in de vorm van een rotsblok, met daarop een bloembakje.
Datering:
1700-1799
Techniek:
afgietsel
Diameter:
90
Hoogte:
162
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2392 Beeld,
Periode:
18e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Famille rose porceleinen beeld van een persoon, een staande vrouw met bloemenmandje en kraanvogel. Gedecoreerd met zwart, mintgroen, geel en rose.
Datering:
1700-1799
Techniek:
afgietsel
Diameter:
90
Hoogte:
185
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2393 Beeld,
Periode:
19e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Twee worstelende jongetjes in wit porcelein met enige gekleurde plekken in ijzerrood en zwart.
Datering:
1800-1899
Techniek:
afgietsel
Diameter:
70
Hoogte:
80
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2394 Beeld,
Periode:
19e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Twee worstelende jongetjes in wit porcelein met enige gekleurde plekken in ijzerrood en zwart.
Datering:
1800-1899
Techniek:
afgietsel
Diameter:
70
Hoogte:
80
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2584 Beeld,
Periode:
19e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Beelden van een geleerde, gezeten op een lotus die rust op een rechthoekig voetstuk met ingebogen hoeken. Het ene beeld heeft op zijn hoofd een platte kap en in de linkerhand een ruyi scepter. Het andere beeld heeft een vliegenkwast in de rechterhand en draagt het haar opgestoken in een knot. Donkerbruin geglazuurd. De vlakke onderkant is ongeglazuurd met een gezwarte textielimprint en heeft een gat in het midden. De scherf is dun en wat grijzig; het beeld is hol, relatief licht van gewicht en vertoont vertikale naden als gevolg van het vormen in een mal.
Datering:
1880-1920
Techniek:
afgietsel
Diameter:
135
Hoogte:
262
Standring:
120
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2585 Beeld,
Periode:
19e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Twee beelden van geleerden, beiden gezeten op een lotus die rust op een rechthoekig voetstuk met ingebogen hoeken. Het ene beeld heeft op zijn hoofd een platte kap en in de linkerhand een ruyi scepter. Het andere beeld heeft een vliegenkwast in de rechterhand en draagt het haar opgestoken in een knot. Donkerbruin geglazuurd. De vlakke onderkant is ongeglazuurd met een gezwarte textielimprint en heeft een gat in het midden. De scherf is dun en wat grijzig; het beeld is hol, relatief licht van gewicht en vertoont vertikale naden als gevolg van het vormen in een mal.
Deze twee beelden horen duidelijk bij elkaar want ze hebben dezelfde bruine ijzeroxyde glazuur, hetzelfde voetstuk en ongeveer dezelfde maat en gewicht. De identiteit van de afgebeelde personages is onbekend, maar mogelijk maakten ze ooit deel uit van een grotere groep met meer soortgelijke beelden. De lotuszetel duidt op een Boeddhistische connotatie. Bruin geglazuurd blanc de chine wordt genoemd in het standaardwerk van Donnelly (ref.) en ook in een archeologisch georienteerde katalogus over Dehua porselein van het Fujian Provincial Museum/Fung Ping Shan Museum in Hongkong, waar een bruin geglazuurde Guanyin als Ming gedateerd wordt (Hong Kong). In het Groninger Museum bevindt zich een kleine bruine Fo-hond (Cochius, cat. 32) en ook Blumenfield vermeldt enkele stukken (ref.). Deze schaarse vermeldingen zijn onvoldoende om een kennispatroon mee op te bouwen; de twee beelden in de Van Diepen collectie zijn echter, in tegenstelling tot wat er eerder over gepubliceerd is, zeker niet uit Dehua afkomstig maar waarschijnlijk uit Jingdezhen. De scherf is dun, van binnen wat ruw en uiterst 'droog', de modellering weinig zorgvuldig, de iconografie onduidelijk en het kan niet uitgesloten worden dat het tamelijk recente stukken betreft.
Tekst engels:
Two figures of scholars, both sitting on a lotus resting on a square base with indented corners. One wears a flat cap and holds a ruyi sceptre in his left hand. The other holds a flywhisk in his right hand and his hair has been arranged in a topknot. Dark brown glaze. The flat unglazed base has a hole in the middle and has a blackened textile imprint. The clay is thin and somewhat grey; the figure is hollow, relatively light in weight and has vertical seams resulting from its being made in a mould.
These two figures clearly belong together, having the same brown iron oxide glaze, identical bases and being approximately the same size and weight. Exactly w ho the figures represent is unknown. They were possibly once part of a large group of similar figurines. The lotus seat has Buddhist connotations. Brown-glazed blanc de chine is mentioned in Donnelly's standard work (ref.) and also in an archeologically oriented catalogue on Dehua porcelain of the Fujian Provincial Museum and the Fung Ping Shan Museum in Hong Kong, where a brown-glazed Guanyin is dated to the Ming period (Hong Kong). The Groninger Museum, Groningen, has a small brown Fo-dog (Cochius, cat. 32) and Blumenfield has also recorded a few pieces (ref.). These rare entries are insufficient to construct a body of knowledge. Contrary to previously published information, the two figures in the Van Diepen Collection were probably made in Jingdezhen and certainly not in Dehua. The clay is thin, quite rough on the inside, and extremely 'dry'; the modelling is clumsy, the iconography unclear, and a more recent dating cannot be excluded.
Datering:
1880-1920
Techniek:
afgietsel
Diameter:
135
Hoogte:
283
Standring:
120
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-2932 Beeld,
Periode:
18e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Beeld
Beschrijving:
Beeldje van een persoon, een liggende vrouw, gebruikt als wandplastiek, afkomstig uit scheepswrak de Geldermalsen. (Was in permanente bruikleen van dhr.van Diepen aan het Groninger Museum onder nummer; GR 1986.714)
1986.0714 Beeldje van Chinees porselein. Wit geglazuurd beeldje van een liggende vrouw, leunend op haar gebogen rechterarm onder haar hoofd met hoog opgestoken haar. Ze heeft een kleine waaier in haar linkerhand. Onder een glad kleed steekt een waaiervormige, op de grond liggende, plooirok uit. Cf. 1986.0846.B 18e eeuw beeldjes porselein, breedte 13 cm
Datering:
1740-1760
Techniek:
afgietsel
Materiaal:
Porselein