Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Zoeken in de voorwerpencollectie

beacon
1.726  voorwerpen
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1298 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Blauw wit kommetje met op de bodem een krab? (merkteken?) en langs de rand een gearceerde band. Op de butenzijde een blauw landschapdecor met bergen, een bruggetje, vissers en een zeilbootje.
Techniek:
keramiek
Diameter:
75
Hoogte:
37
Standring:
33
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1299 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Wit gelobd schoteltje met gegolfde rand. Blauw gedecoreerd op het plat een krab en twee antiquiteiten omgeven door planten. De rand is gedecoreerd met vissen en planten.
Signatuur:
Hall mark op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
133
Hoogte:
26
Standring:
72
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1300 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Amsterdams bont kommetje met de bodem een bloem en langs de rand een blauw gearceerde band. Op de buitenzijde blauwe panten met een overdecoratie van twee potten met bloemen in ijzerrood, groen, paars en goud.
Techniek:
keramiek
Diameter:
74
Hoogte:
42
Standring:
34
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1301 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Blauw wit schoteltje met op de het plat een blauw landschapdecor met bergen, een bruggetje, vissers en een zeilbootje. Langs de rand een gearceerde band.
Techniek:
keramiek
Diameter:
116
Hoogte:
19
Standring:
67
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1302 Doos,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Doos
Beschrijving:
Egaal witte(blanc de chine?) ronde schminkdoos met afgeplat bolvormig deksel.
Techniek:
keramiek
Diameter:
96
Hoogte:
43
Standring:
67
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1303 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Wit gelobd kommetje met gegolfde rand. Blauw gedecoreerd op de bodem een krab en twee antiquiteiten omgeven door planten. De rand is gedecoreerd met planten. De buitenzijde is gedecoreerd met vissen, planten en bloemen.
Signatuur:
merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
89
Hoogte:
48
Standring:
45
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1305 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Cremekleurig schoteltje met op het plat een paars roze boom met een grote vogel. Hieroverheen een metaalachtige glanzende glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
126
Hoogte:
29
Standring:
80
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1306 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Cremekleurig kopje met op de buitenzijde een paars roze boom met een grote vogel. Hieroverheen een metaalachtige glanzende glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
74
Hoogte:
42
Standring:
38
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1307 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Cremekleurig kopje met op de buitenzijde een paars roze boom met een grote vogel. Hieroverheen een metaalachtige glanzende glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
74
Hoogte:
42
Standring:
38
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1308 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Cremekleurig kopje met op de buitenzijde een paars roze boom met een grote vogel. Hieroverheen een metaalachtige glanzende glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
74
Hoogte:
42
Standring:
38
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1309 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Miniatuur Imari kopje zonder oor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
50
Hoogte:
30
Standring:
23
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1310 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Miniatuur Imari kopje zonder oor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
48
Hoogte:
32
Standring:
21
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1311 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Miniatuur Imari kopje zonder oor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
50
Hoogte:
32
Standring:
22
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1312 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Miniatuur Imari kopje zonder oor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
52
Hoogte:
30
Standring:
22
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1313 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Miniatuur Imari kopje zonder oor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
51
Hoogte:
31
Standring:
22
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1316 Schotel,
Periode:
18e eeuw
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Theekop en schotel op voetring, spreidende wand. Versierd in encre de chine en goud met een inkijk in een interieur binnen een geschulpt medaillon. Achter een balustrade zitten een man en een vrouw, hij speelt gitaar, zij kijkt naar een opspringende hond voor de balustrade. Links in het vertrek een tafel met een kom en een hoge kop met oor, daarboven een opwaaiend gordijn, rechts een wandkandelaar en een open raam. Op de wand van de schotel wijnranken en Aziatische eekhoorns met een lange staart in goud; dit motief is ook op de kop tussen de twee medaillons in geschilderd.
Veel chine de commande uit het tweede kwart van de 18e eeuw is geschilderd in encre de chine, een grijs-zwart email dat dun kan worden opgebracht en zich goed leent voor het kopieëren van Westerse gravures en etsen. Het is dus geen inkt, zoals de Franse term veronderstelt, aangezien dat meteen bij het bakken verbrandt. De prent die als voorbeeld diende is (nog) niet getraceerd. Van dit décor zijn varianten bekend waarbij het gordijn ontbreekt en op de achterwand een stadsgezicht te zien is (Hervouet).
Tekst engels:
Teacup and saucer on footring, spreading sides. Decorated in encre de chine and gold with a scalloped medallion containing a view into an interior. A man and a woman are sitting behind a railing, he is playing the guitar and she is looking at a dog jumping up in front of the railing. In the room at left a table with a bowl and a tall cup with an ear, above it a billowing curtain, a sconce and an open window at right. On the sides of the saucer scrolling vines and Asian squirrels with long golden tails. This motif is also painted between the two medallions on the cup.
Much of the chine de commande made in the second quarter of the 18th century is decorated in encre de chine, a grey-black enamel that could be thinly applied and which lent itself to copies of Western engravings and etchings. It is not ink, as the French term implies, as ink burns during firing. The picture that served as the model has not been traced. Variations of this decoration are known where the curtain is missing and a cityscape can be seen at the far end of the room (Hervouet).
Datering:
1730-1740
Techniek:
keramiek
Diameter:
117
Hoogte:
19
Standring:
66
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1317 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Theekop op voetring, spreidende wand. Versierd in encre de chine en goud met een inkijk in een interieur binnen een geschulpt medaillon. Achter een balustrade zitten een man en een vrouw, hij speelt gitaar, zij kijkt naar een opspringende hond voor de balustrade. Links in het vertrek een tafel met een kom en een hoge kop met oor, daarboven een opwaaiend gordijn, rechts een wandkandelaar en een open raam. Op de wand van de schotel wijnranken en Aziatische eekhoorns met een lange staart in goud; dit motief is ook op de kop tussen de twee medaillons in geschilderd.
Veel chine de commande uit het tweede kwart van de 18e eeuw is geschilderd in encre de chine, een grijs-zwart email dat dun kan worden opgebracht en zich goed leent voor het kopieëren van Westerse gravures en etsen. Het is dus geen inkt, zoals de Franse term veronderstelt, aangezien dat meteen bij het bakken verbrandt. De prent die als voorbeeld diende is (nog) niet getraceerd. Van dit décor zijn varianten bekend waarbij het gordijn ontbreekt en op de achterwand een stadsgezicht te zien is (Hervouet).
Techniek:
keramiek
Diameter:
72
Hoogte:
37
Standring:
35
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1318 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit kommetje zonder oor met op de bodem een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
68
Hoogte:
41
Standring:
31
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1319 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit kommetje zonder oor met op de bodem een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
68
Hoogte:
41
Standring:
31
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1320 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit kommetje zonder oor met op de bodem een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Datering:
18e eeuw
Techniek:
keramiek
Diameter:
68
Hoogte:
41
Standring:
31
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1321 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit schoteltje met op het plat een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
109
Hoogte:
29
Standring:
64
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1322 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit schoteltje met op het plat een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
109
Hoogte:
29
Standring:
64
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1323 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit schoteltje met op het plat een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
109
Hoogte:
29
Standring:
64
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1324 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Een Chine de Commande porseleinen wit schoteltje met op het plat een in 'Encre de Chine' aangebrachte Europese voorstelling van de godin Juno (Hera), de godin van het huwelijk.
Kop en schotel op voetringen, licht afgeknotte randen. Gedecoreerd in encre de Chine en goud met een centraal tafereel van een gekroonde figuur zittend op een wolk naast een pauw, die een scepter en krans vasthoudt. Op de rand een rand van pauwen en panelen omzoomd met bandwerk, bloemenfestoenen en foliate-scrolls naar een vroeg 18e eeuws laub- und bandelwerk Weens ontwerp; het theekopje is op dezelfde manier versierd met hetzelfde tafereel op de bodem.
De Griekse godin Hera, de Koningin van de Hemel genoemd, was een machtige koningin in haar eigen recht, lang voor haar huwelijk met Zeus, de machtige koning van de Olympische goden. De godin Hera heerste over de hemelen en de aarde, verantwoordelijk voor elk aspect van het bestaan, inclusief de seizoenen en het weer. Zij werd ook vereerd als de Romeinse godin Juno, echtgenote van Jupiter; de maand juni is naar haar vernoemd. Het is mede op grond van Hera's grote schoonheid, en vooral haar mooie. grote ogen, dat zij in verband wordt gebracht met de pauw met zijn iriserende veren die "ogen" hebben. De pauw symboliseert haar luxe, schoonheid en onsterfelijkheid. De godin Hera zegende en beschermde het huwelijk van een vrouw, bracht haar vruchtbaarheid, beschermde haar kinderen, en hielp haar financiële zekerheid te vinden. Hera was, in het kort, een complete vrouw, die zowel privé- als publieke zaken overzag. (goddessgift.com)
De bron van het ontwerp is een gravure van Claude Audran III (1658-1734) als onderdeel van een serie waarin verschillende Olympische goden en godinnen de maanden van het jaar uitbeelden, Hera/Juno symboliseert juni. (Hervouët 1986, p.296), (Litzenburg 2003, p.190)
In 1722 meldde Père d'Entrecolles dat de Chinezen experimenteerden met het schilderen in zwart, tot nu toe zonder succes. Zwarte of schwarzlot, decoratie, was toen ook net in ontwikkeling in Europa, en in feite bracht de Duitse Hausmaler het vooral aan op in het wit geïmporteerde Chinezen, eerder dan op vaatwerk van de pas opgerichte fabriek in Meissen. Het moeten deze hybriden zijn geweest die ten tijde van de brief van Père d'Entrecolle naar Canton werden teruggestuurd om te worden geïmiteerd, maar de perfectie van de techniek en de vertaling ervan in commercieel exportporselein kwamen pas later, onder de directe invloed van de periode Du Paquier (1719-1744). Uniek voor de Weense porseleinfabriek Du Paquier was de rand van het laub- en bandelwerk, gebaseerd op twee series gravures van Paul Decker (d.1713). De essentiële elementen ervan, die voortdurend werden gewijzigd en gevarieerd, waren bandwerk, palmetten, cartouches met traliewerk en bladerranken, gecombineerd tot een ritmisch patroon van barokke formaliteit. Andere China Trade versies van de laub- en bandelwerk rand, zoals de meer gebruikelijke met de toevoeging van pauwen en met panelen van quilten in plaats van trellis- of schubwerk, zijn verder verwijderd van hun Weense fabriek prototypes, en zijn misschien afgeleid van Hausmaler varianten. (Corbeiller 1974, pp.68-69)
Techniek:
keramiek
Diameter:
109
Hoogte:
29
Standring:
64
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1325 Doos,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Doos
Beschrijving:
Ronde doos op voetring, gewelfd deksel. De binnenzijde is geglazuurd. Famille verte, versierd in groen, geel, aubergine, ijzerrood en zwart email op het glazuur. Op het deksel bloeiende planten bij een hek binnen een drie-dubbele cirkel in onderglazuur blauw. Op de zijkant van deksel en doos gekoppelde bloemtakjes in ijzerrood.
Tekst engels:
Round box on footring, domed cover. The inside is glazed. Famille verte, decorated in green, yellow, aubergine, iron-red and black enamel on the glaze. On the cover flowering plants near a fence within an underglaze-blue three-fold circle. On the sides of the cover linked flower sprays.
Boxes are remarkably rare in famille verte. They were probably made primarily for export to south-east Asia, see the comments to cat. 23. The Van Diepen Collection has a comparable example of approximately the same size (fig.).
Techniek:
keramiek
Diameter:
103
Hoogte:
56
Standring:
58
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1326 Pot,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Pot
Beschrijving:
Platte ronde penseelpot met op de buitenzijde koperrood aflopend glazuur.
Techniek:
keramiek
Diameter:
104
Hoogte:
45
Standring:
64
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1327 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1328 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1329 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1330 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1331 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1332 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1333 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Klein gelobd schoteltje met gegolfde rand. Op het plat drukbewerkt blauw bloemdecor.
Signatuur:
Merkteken op de onderzijde.
Techniek:
keramiek
Diameter:
110
Hoogte:
17
Standring:
61
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1334 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Egaal wit kommetje zonder oor op standring .
Techniek:
keramiek
Diameter:
75
Hoogte:
48
Standring:
35
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1335 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Egaal wit kommetje zonder oor op standring . Met matte glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
78
Hoogte:
49
Standring:
37
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1336 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Egaal wit kommetje zonder oor op standring . Met matte glazuurlaag.
Techniek:
keramiek
Diameter:
62
Hoogte:
35
Standring:
25
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1337 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Egaal wit kommetje zonder oor op standring .
Techniek:
keramiek
Diameter:
62
Hoogte:
33
Standring:
25
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1338 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Mandarijnkopje met op de buitenzijde een man en een vrouw met twee kinderen.
Signatuur:
Merkteken op de bodem.
Techniek:
keramiek
Diameter:
72
Hoogte:
42
Standring:
34
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1339 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Mandarijnkopje met op de buitenzijde een man en een vrouw met twee kinderen.
Signatuur:
Merkteken op de bodem.
Techniek:
keramiek
Diameter:
72
Hoogte:
42
Standring:
34
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1340 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Mandarijnkopje met op de buitenzijde een man en een vrouw met twee kinderen.
Signatuur:
Merkteken op de bodem.
Techniek:
keramiek
Diameter:
72
Hoogte:
42
Standring:
34
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1341 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Mandarijnschoteltje met op het plat een man en een vrouw met twee kinderen.
Techniek:
keramiek
Diameter:
122
Hoogte:
22
Standring:
72
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1342 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Mandarijnschoteltje met op het plat een man en een vrouw met twee kinderen.
Techniek:
keramiek
Diameter:
122
Hoogte:
22
Standring:
72
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1343 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Mandarijnschoteltje met op het plat een man en een vrouw met twee kinderen.
Techniek:
keramiek
Diameter:
122
Hoogte:
22
Standring:
72
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1344 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Klein kommetje met famille rose bloemdecoraties met hieromheen een goudkleurig decor.
Techniek:
keramiek
Diameter:
64
Hoogte:
33
Standring:
32
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1345 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Klein Imari kopje zonder oor met op de buitenzijde decoraties in donkerblauw, ijzerrood en goud.
Techniek:
keramiek
Diameter:
55
Hoogte:
34
Standring:
26
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1346 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Klein Imari kopje zonder oor met op de buitenzijde decoraties in donkerblauw, ijzerrood en goud.
Techniek:
keramiek
Diameter:
55
Hoogte:
34
Standring:
26
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1347 Schotel,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Schotel
Beschrijving:
Amsterdams bont schotel met gekartelde rand en op het plat, over de blauwe voorstelling, een hengselmand. Langs de binnenrand een blauwe band en vier uitsparingen met hierin een hengselmand en in de twee anderen een landschapje.
Techniek:
keramiek
Diameter:
119
Hoogte:
23
Standring:
69
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1348 Kop,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kop
Beschrijving:
Amsterdams bont kommetje op standring. Op de bodem een hengselmand. Langs de binnenrand een blauwe band. Aan de buitenzijde vier uitsparingen met hierin een hengselmand en in de twee anderen een landschapje.
Techniek:
keramiek
Diameter:
74
Hoogte:
41
Standring:
37
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1349 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Wit kommetje met donkerblauwe zogeheten; "Koekoek uit het huisje" decoratie met o.a. bladertakken, bloemen, twee vogels en een huisje.
Techniek:
keramiek
Diameter:
65
Hoogte:
36
Standring:
33
Materiaal:
Porselein
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
JMD-P-1350 Kom,
Deelcollectie:
Chinees porselein
Object:
Kom
Beschrijving:
Wit kommetje met donkerblauwe zogeheten; "Koekoek uit het huisje" decoratie met o.a. bladertakken, bloemen, twee vogels en een huisje.
Techniek:
keramiek
Diameter:
65
Hoogte:
36
Standring:
33
Materiaal:
Porselein