De Jan Menze van Diepen Stichting heeft recent een drietal fraaie objecten aangekocht op het gebied van Oosterse keramiek.

Met bemiddeling van onze adviseur Dr. C. Jörg kon zo de collectie weer versterkt worden.

 

Allereerst een Japans scheerbekken uit circa 1680-1700, polychroom versierd met een bloeiende plant in een vaas; op de rand bergmotieven.

Op de achterkant twee langgerekte bloemtakken.

 

aanwinsten keramiek2Het scheerbekken is een typisch voorbeeld van exportporselein dat in Japan voor de Nederlanders gemaakt werd, zowel voor de VOC als voor VOC personeel privé.

 

De meeste scheerbekkens zijn in Imari versierd, maar dit is afkomstig van een van de kleinere ovens die een andere techniek gebruikte, waarbij de stukken op elkaar in de oven gestapeld werden en er in het midden van het scheerbekken in de glazuur een grote, ongeglazuurde ring is uitgespaard zodat de stukken niet op elkaar vastbakten.

Die ring is soms heel zichtbaar, op dit exemplaar is die subtiel weggewerkt in de versiering in emailkleuren.

De forse, exuberante versiering in heldere kleuren maakt het stuk bovendien visueel aantrekkelijk en verrassend ‘modern’.

 

 

Als tweede een Chinees bordje uit circa 1580, blauw-wit met een vogel op een tak en gelukssymbolen op de rand. Onderop gemerkt met een rechthoekig zegel (Shou, lang leven).

 

aanwinsten keramiek3

In de Van Diepen collectie bevindt zich een leuke, kleine groep 16e-eeuws blauw-wit en een groep kraak porselein uit het begin van de 17e eeuw .

 

Dit bord vormt daartussen een stylistisch verbindingsstuk : al bijna kraak, maar ook nog in de trant van het latere 16e-eeuwse porselein.

Het wordt als type wel incompleet/beschadigd in (Portugese) scheepswrakken aangetroffen, maar gave borden zijn er weinig.

 

 

 

Tenslotte een Chinese kom uit circa 1725-35, polychroom versierd met bloemen en insecten.

 

aanwinsten keramiek4

De versieringen op porselein uit de regeringsperiode van keizer Yongzheng (1723-1735) kenmerken zich in de beste stukken door een grote verfijning, enorme gedetailleerdheid en een onovertroffen techniek in het gebruik van emailkleuren.

Deze kenmerken zijn op deze kom (diam. 12 cm) meteen herkenbaar in de beschildering van vlinders en bloemen.

 

Het is niet gemerkt – anders zou het allang in China beland zijn! – en heeft een klein haarscheurtje. Maar het is zo’n mooi en esthetisch bevredigend voorbeeld van hoog-kwalitatief Yongzheng porselein dat ik het een schitterende aanwinst zou vinden voor de collectie. Noch Groningen of Leeuwarden heeft een voorbeeld van zulk verfijnd porselein – alleen het Rijksmuseum heeft enkele borden.

 

De drie aanwinsten worden tentoongesteld in een van de porseleinkasten in de Fraeylemaborg.