31 mei t/m 12 oktober 2014

Rembrandt van Rijn (1606-1669) is wellicht de beroemdste kunstenaar ter wereld. Minder bekend is  dat hij niet alleen schilderde met olieverf, maar dat hij ook een meesterlijke etser was. Met verbazingwekkende kracht graveerde hij tafereeltjes uit het alledaagse leven, portretten, Bijbelse verhalen en romantische landschappen.

Rembrandt van Rijn, fluitspeler

In de tentoonstelling in het Koetshuis van de Fraeylemaborg waren vanaf 1 juni vierendertig etsen van Rembrandt te zien. Ze komen uit de collecties van het Groninger Museum en uit de privéverzameling van kunstenaar Henk Helmantel.

Ook is er 1 prent uit de collectie van de Jan Menze van Diepen Stichting te bezichtigen.

Deze prent is een latere gespiegelde reproductie van de oorspronkelijk ets van Rembrandt.

De fluitspeler ( “Uylenspiegel”)

Ets en droge naald, 1642

Late (spiegel) tegendruk, Bartsch 188

Als sinds de 17de eeuw staat deze prent bekend als “Uylenspiegel”.

Op het eerste gezicht lijkt een landelijke idylle te zijn voorgesteld, maar er zitten diverse erotische toespelingen in.
In Rembrandts tijd waren zulke dubbele bodems heel gewoon. Zo is de geit een symbool van de wellust.
De jongeman richt zijn fluit (ook nu nog een symbool voor het mannelijk geslachtsorgaan) op het meisje.
Zij houdt haar benen een beetje uit elkaar zodat hij onder haar rokken kan kijken.
Het bloemenkransje in haar handen is juist weer een teken van maagdelijkheid.

Tegendruk

Illustratietechniek waarbij een afdruk van een afdruk gemaakt wordt. Men spreekt ook wel van contraproef. Deze methode komt zowel bij hoogdruk als bij diepdruk voor. De nog natte afdruk van een houtsnede, een gravure of een ets wordt met een nieuw vel papier nogmaals door de pers gehaald waardoor een afdruk met een zwakker beeld ontstaat dat bovendien weer gespiegeld is aan de eerste afdruk. Voor het met de hand inkleuren van illustraties zijn tegendrukken heel geschikt omdat de lijnen minder geprononceerd zijn.

Klik hier of op de foto voor een vergroting.